Mellakka



Mellakka on vuoden 1958 mallia oleva Land-Rover maasturi. Se toimii Konekillan kakkosautona bileissä ja kulkueissa.

Tyyppikilven perusteella Mellakka on viimeisiä Series I Land-Rovereita, alkuvuodelta 1958. Huhtikuussa esiteltiin uusi Series II Land-rover. Konekillalle Mellakka on saatu ilmeisesti jostain paperitehtaalta, jossa se on palvellut paloasemakäytössä. Mellakka on ollut tuttu näky Oulun katukuvassa jo 1960-luvun lopulta.

Vuonna 1969 Mellakan katsastus viivästyi kuten myöhemminkin on ollut tapana. Autoa korjattiin muutamien yritysten avustuksilla ja se työnnettiin korjauspaikalta katsastukseen, koskapa oli ajokiellossa.

Ylioppilaskunnan juhlistaessa 10-vuotista toimintaa marraskuussa 1969 Mellakalla käytiin myös Rovaniemellä. Matkan aikana mitattiin huippunopeudeksi 89,2 km/h ja tämä ilmeisesti vieläpä kärry perässä. Pakkaskäynnistyvyyttä testattiin Rovaniemellä auton seisottua 16 tuntia ja lämpömittarin näyttäessä lukemaa -29 astetta. Kuinka ollakkaan sehän käynnistyi kun hieman avitti veivillä ;) Öljyä kului 522 km ajomatkalla vain 0,6 litraa. Mainittakoon vielä että linja-autolla Rovaniemelle matkustanut muu porukka koki matkan aikana lähes ylivoimaisia vaikeuksia.

Rovaniemen matkasta kirjoitti poliittissävytteisesti myös nimimerkki "Närevatsa" Ylkkärissä, seuraavassa parhaita paloja:
"Yksi hyvä vehje on. Se on Mellakka-auto. Mellakka-auto ei petä, se on niin huono, että ei osaa edes särkyä. Siinä tarkenee jos on p i r u s t i vaatetta."
"Huippunopeus 89,7 km/h, jarrutusmatka Kemistä Ouluun, auto käyttäytyi keskustalaisesti puoltaen tasapuolisesti vasempaan ja oikeaan. Yhdistys 90:lle ilmoitamme, että Koneinsinöörikillassa on periaatteessa lopetettu naisten syrjiminen, sillä nainen on ajanut Mellakka-autoa 2 km."

5.3.1970 Oy Union-öljy Ab lahjoitti Mellakalle jo toistamiseen bensiiniä, 1000 litraa union 92:sta. Mellakassa olikin tuolloin Unionin sponsoritarrat. Pari vuotta vanhemmassa kuvassa taas Mellakan perässä mainostetaan Shelliä.

Jossain vaiheessa killan vaurastuttua tarpeeksi on sponsorointisopimuksista luovuttu. Mellakka on toiminut eriasteisten remonttien avustamana tasaisen epävarmasti 70-, 80- ja 90-lukujen läpi tähän päivään asti.

Mellakan kunto on heikennyt huolestuttavaa vauhtia, mutta vanheneminen on saatu pysäytettyä. Parin viimevuoden aikana siihen on tehty pienoisia parannuksia. Jarrut korjattiin melko perusteellisesti keväällä 2001,syksyllä 2001 mellakka sai uuden vähänkäytetyn moottorin Ruotsista ja tuliterän kytkimen Englannista. Talvella 2002 laitettiin uudet takakumit auton alle. Moottori ei ole alkuperäinen Land-Roverin kone, vaan pellin alla jauhaa Volvon B20B tunnuksen omaava kone, teholtaan peräti 118 SAE bruttohevosvoimaa 5800 minuuttikierroksella. B20B-moottoria käytettiin volvon Sport-malleissa ja se on tehokkaampi kuin yleisesti Volvoissa käytetty B20A, jollainen oli myös Mellakassa aiemmin.

Kytkin on aito ja alkuperäinen Land-Rover ja se on sovitettu Volvon vauhtipyörään. Myös vaihdelaatikko on ehtaa Land-Roveria ja se on kiinnitetty Volvon koneeseen välilaipan avulla. Vaihdelaatikko osoittaa valitettavan usein ikääntymisen merkkejä, toivottavasti se ei kuitenkaan petä ihan vielä. Mellakan alkuperäinen sekaventtiilikone on kohdannut matkansa pään ilmeisesti joskus 1980-luvulla.

Nykyään Mellakka on lähes elämänsä iskussa ja palvelee kiltalaisia aina tarpeen tullessa. Tämä kirkkaanpunainen avoauto onkin suosittu matkustuskeino etenkin Wappuna ja laskiaisena (vaikka joskin talvella vähän vilpoinen). Mellakkaa saa ajaa B-kortin voimin ja ajo-ominaisuuksiltaan se on siedettävä joten jokainen halukas kiltalainen voi sillä, niin halutessaan, ajaa.

Ykä on jo tunnetusti veteraani ja myös Mellakan varaosat alkavat loppumaan Suomesta, tästä onkin tulevaisuudessa tulossa mielenkiintoinen ongelma. Mutta ei niin suurta ongelmaa, etteikö koneteekkari osaisi tehdä raudasta ratkaisua, joten mellakalla on vielä runsaasti kilometrejä edessä. Joitakin osia saa myös vielä tilattua Englannista, mutta kalliita tuppaavat olemaan...

Mellakavastaava ja potkulautavastaava Tero Rasmus

Avustajana toimi Ykä & Jawa -vastaava Antti Melamies