Yleisiä ohjeita palkin tunnuksista
Palkin tunnusta haetaan hakemuksella, joka löytyy täältä.
Sen sijaan opintomateriaaleihin tunnuksen luonti tapahtuu opetuksen Moodle-sivuilta.
1. Täytät hakemuksen
2. Toimitat sen kiltahuoneelle hallitusnurkkaan
3. Ilmoitat ylläpidolle (admin[ät]palkki.oulu.fi), että olet jättänyt hakemuksen
4. Odotat. :)
Jos on hätähätä, niin tarttuupi hihasti kiinni jos näköö lipastolla jotakin ylläpitäjää. Mielen-/kiiretilasta riippuen suapi tunnuksen heti, kun se on mahdollista.
Salasana unohtunut, mitä tulee tehdä?
1. Lähetä postia osoitteeseen admin[ät]palkki.oulu.fi. Kerro viestissä nimesi ja käyttäjätunnuksesi. Mikäli tunnus on mennyt vanhaksi, mutta muistat vielä vanhan salasanan, pyydä ylläpitoa jatkamaan salasanan voimassaoloaikaa muutamalla päivällä.
2. Muussa tapauksessa tulet vastausviestissä saamaan numeron, jota vastaan voit pyytää joltain hallituksen jäseneltä uuden salasanan kiltahuoneen kassakaapin listasta.
3. Kirjaudu sisään Palkkiin uudella salasanalla ja vaihda se heti.
Salasana umpeutunut tai umpeutumassa ja muistat salasanasi, mitä tulee tehdä?
Edellinen kohta kertoo, että ylläpitäjät voivat jatkaa salasanasi voimassaoloaikaa, mutta toimimalla alla olevien ohjeiden mukaisesti vähennät adminien työtä ja saat todennäköisemmin tunnuksesi taas käyttöösi hieman nopeammin.
1. Lataa ja asenna koneellesi jokin SSH-ohjelma (esim. PuTTY on suosittu ja kevyt ohjelma Windowsille)
2. Yhdistä palkki.oulu.fi, port 22 ja connection typeksi SSH
3. Kirjoita käyttäjätunnuksesi [enter] ja salasanasi [enter]
4. Palkin pitäisi nyt herjata, että salasana on umpeutunut ja että se pitää vaihtaa.
5. Kirjoita vanha salasanasi [enter] sekä kaksi kertaa uusi salasanasi [enterit välissä] (salasana ei voi olla sama tai samankaltainen kuin edellinen salasanasi, tarkista hyvän salanana ohjeet)
6. Valmis! Myöhemmin voit myös vaihtaa salasanasi passwd-komennolla suoritettuasi kohdat 1-3.
Mikäli salasanan vaihdosta on kuitenkin kulunut yli puoli vuotta, on tunnuksesi kokonaan lukossa (tässä tapauksessa PuTTY antaa fatal erroria) ja joudut ottamaan yhteyttä ylläpitäjiin admin[ät]palkki.oulu.fi.
Postit ei tule läpi, mitä tulee tehdä?
1. Tyhjennä inbox/saapuneet-kansio.
2. Jos edellinen ei poista ongelmaa, ota yhteyttä ylläpitoon admin[at]palkki.oulu.fi.
Suojattu postinluku
Palkin käyttäjille on mahdollista käyttää postien lukuun suojattua IMAP-pohjaista yhteyttä.
Käyttöön ottaminen on helppoa. Ainakin netscape ja outlook tukevat kyseistä prokollaa suojattuna, Eudora taas ei.
Outlookissa täytyy luoda uusi sähköpostitili, joka määritellään IMAP-palvelimelle (palkki). Sitten täytyy valita kyseinen tili, klikata oikeaa hiiren nappia ja valita [ominaisuudet].
Seuraavaksi valitaan lisäasetukset ja tulevan postin (imap) kohdalle laittakaa ruksi ruutuun (tämä palvelin edellyttää SSL-suojausta).
Outlookissa täytyy poistaa ruksi kohdasta [lataa kaikki kansiot palvelimelta], ja laittaa [pääkansion polku] kohtaan ~omatunnus/Mail
Netscapella taas homma on hieman yksinkertaisempi, eli riittää kun määrittelee "tilin" IMAP- serveriksi ja IMAP-välilehdellä laittaa rastin ruutuun [käytä turvattua yhteyttä (SSL)].
Samaten kannattaa laittaa ruksi kohtaan näytä vain [subscribed folders]
Netscape 4.7x ei anna enään muita vaihtoehtoja kuin IMAP. Serveriksi palkki ja tunnuksesi. IMAP-välilehdelle ruksi kohtaan Use Secure connection (SSL). Advanced-välilehdelle IMAP server directoryyn ~omatunnus/Mail
Lisäksi täytyy määrittää postin lähetyspalvelin (outgoing Mail (SMTP) server, johon laitatte oman Internet-palvelutarjoajan lähtevän postin palvelimen.
Postituslistan luonti tietylle ryhmälle
Excu tms. ryhmä valitsee keskuudestaan jäsenen joka päivittää
kyseisen ryhmän postilistaa.
Kyseinen ylläpitäjä pyytää ylläpitoa osoitteessa admin[ät]palkki.oulu.fi luomaan listan.
Jos listan luontia varten ei ole mitään epäselvyyksiä, tulee listasta tarkemmat ohjeet paluupostissa.